dilluns, 3 de febrer del 2014

En camí cap a la maduresa docent

Bon dia,

Ens han plantejat a clase la possibilitat de fer un mapa conceptual del nostre Personal Learning Environment (Entorn d'Aprenentatge Personal), és a dir, un mapa de com aprenem, ens expresam, ens comunicam, així com les eines i activitats de la vida amb que ho fem. El concepte pot incloure eines tecnològiques, relacions personals i moltes coses, amb imaginació.

Vaig provar a fer els enllaços agrupats per categories, tipus 'Google', 'Vikipèdia', 'YouTube', però quedava molt curt. Les persones som molt més que les pàgines web que visitam, som esponges d'aprenentatge de tota mena. Per això vaig pensar a fer-ho amb l'esquema de les Intel.ligències Múltiples de Gardner, afegint les dos darreres en que està treballant: la Intel.ligència docent (és evident el seu interès aquí!) i l'Intel.ligència espiritual/existencial. M'interessen les relacions entre elles, i la manera com es pot utilitzar una per potenciar una altra (hi ha comentaris d'exemple als enllaços). Em queda la sensació de que és només el començament d'un camí, ja que sorgeixen noves possibilitats constantment, i em sembla una eina molt útil per mantenir la consciència alerta dins del procés d'ensenyament/aprenentatge.




Aquesta activitat m'ha portat a cercar buits al mapa, llocs que puc potenciar. I també em fa pensar en la responsabilitat individual, el propi lloc al món, la relació entre l'abast de la tasca que es pot fer, i la que s'està fent. És a dir, l'aportació personal a l'ensenyament i aprenentatge propi i dels altres. Com a d'altres eines tecnològiques, li veig gran utilitat com a mirall de la pròpia situació dins l'ensenyament/aprenentatge. Pens que aquest esquema es pot utilitzar inclús com una rúbrica d'autoavaluació, de capacitats que es poden potenciar, de punts morts d'on hi ha que sortir, etc. I tot això només mirant les coses de cara! Per això he posat la paraula maduresa al títol, com una actitud de consciència positiva, adreçada a afavorir el propi aprenentatge i facilita l'ensenyament a altres persones.

Em queda clar que la mateixa eina per fer mapes conceptuals és part d'un procés d'aprenentatge, que es va actualitzant i ampliant en un camí cap a la millora. Potser és molt agosarat dir 'maduresa docent', però es la sensació que tinc de què tot està al seu lloc.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada