Bon dia,
T’han explicat com nadar. Saps nadar pes dir d’això?
Idò has de nadar tant si saps com si no, més val espavilar!
Al’hora d’aprendre, les noves tecnologies s’assemblen una mica al que feim
en aprendre a nadar. Et poden dir com es fa, et poden sostenir els primers
moments perquè no t’ofeguis, i et poden advertir que no vagis a tal lloc, o no
te'n vagis endins. A partir d’aquí, has de bracejar tú mateix/a. I aniras tan
lluny com gestionis les teves capacitats, que aniran millorant amb l’experiència,
és a dir, nadant molt, a molts de llocs, i amb gent diferent.
En aquest moment, la docència és un oceà tumultuós. Hi ha gegants que des de
fa cent anys diuen que es llaüts són molt polits per passejar, però que ara
necessitam motors diferents. Els que han començat a nadar fa uns quants anys, i
els que els segueixen, esforçant-se en anar més enllà d'on els hi van dir que podien arribar, ens
recorden noms com el de Dewey
i la Nova Escola, que ara recuperen, amplien i actualitzen autors com Perrenaud
i Zabala, enriquint-los amb
molts de conceptes nous.
Tenim una bona base per treballar, però la mar segueix remoguda. Necessitam
motors actualitzats, que en el cas de l’ensenyament serien les noves
tecnologies de l’informació i la comunicació. Una aplicació completa de les
possibilitats actuals d’aquestes eines als ensenyaments obligatoris, i també als altres
ensenyaments formals, informals d’aula i informals de xarxa, canviaria el mon d’un
dia per l’altre.
Si la mar està remoguda, per què no actuam? A què tenim por? Com diria Noam Chomsky parlant en un vídeo
afegit al bloc d'una companya, potser no volem sortir de la nostra comoditat. Ens
agrada mantenir els mateixos esquemes mentals, això sí, embolicats en llumetes
i botons.
Els visionaris, els idealistes, ho donen tot perquè una eina minoritària en
aquest moment passi a ser quotidiana. Sembla que tothom parla de noves
tecnologies, tothom usa telèfons, iPads, televisors intel.ligents... per l'oci. L’amplificació
del coneixement mitjançant les xarxes segueix essent cosa de poca gent, encara
que la omnipresència dels aparells a tot arreu ens faci pensar el contrari.
Estoy de acuerdo contigo. Si como profesores no nos actualizamos y nos formamos a medida que cambian las metodologías, no podremos enseñar a nuestros alumnos a sacarle partido a las TICs para enriquecer su educación. Es difícil dar un paso adelante y salir del método educativo rutinario que has utilizado durante mucho tiempo, pero tenemos que pensar en los alumnos y tener voluntad para hacerlo. Y si no conseguimos cambiar el método educativo, porque no depende sólo de nosotros (hay factores económicos, políticos, etc. que influyen, por ejemplo), no será en vano, poco a poco avanzaremos hasta nuestro objetivo.
ResponElimina